Slik blir Oslos nye motedistrikt

Sist uke gjenåpnet Paléet etter måneders oppussing. Nå åpner også Burberry, i selskap av de franske merkene Sandro og Maje.

Av: Caroline Andrea Furu

–Det er absolutt marked for designerbutikker i Oslo. Det vet vi fordi butikkene vi tidligere har åpnet går veldig bra. Louis Vuitton i Akersgaten omsetter for eksempel like mye per kvadratmeter som Louis Vuitton butikkene i andre europeiske storbyer. Marc by Marc Jacobs i Oslo gjør det best av alle Marc by Marc Jacobs butikkene i hele Europa, forteller Mari Hektoen, motedirektør i Søylen Eiendom.

 Søylen Eiendom eier både Eger Karl Johan, Steen & Strøm, samt flere enkeltstående designervarehus i Oslo. Den 26.september åpner også det britiske designermerket Burberry, rett overfor Gucci butikken som åpnet i fjor.

DSC_2837

Det britiske designerhuset Burberry er i ferd med å åpne i Nedre Slottsgate. Foto: Privat

Strategisk plassering

Ifølge DN, omsatte Louis Vuitton for hele 328 500 kroner per kvadratmeter i 2012. Også varehusene Mulberry og Hermès har økt omsetningen betraktelig de siste årene. Alle designerbutikkene ligger rett ved siden av hverandre- noe som er nøye gjennomtenkt.

– Det viktigste kriteriet når man prøver å åpne et nytt designervarehus er at det ligger lignende butikker i samme gate. Vi kan ikke plassere en designerbutikk rett ved siden av en billig butikk, sier Hektoen.

Motedirektøren forklarer videre at Nedre Slottsgate skal være den dyreste gaten med butikker som Gucci og Hermès, mens Øvre Slottsgate legger seg på et litt rimeligere prisnivå, med såkalte ”contemporary” designere som Marc by Marc Jacobs.

Ikke konkurrenter

Også nyoppussede Paléet i Karl Johansgate satser på kjøpesterke nordmenn. Senterleder Øystein Aurlien forteller at åpningen sist uke gikk bedre enn planlagt.

– Det gikk over all forventning, faktisk. Det var over fem tusen som hadde møtt opp utenfor da vi åpnet.

Videre forteller Aurlien at det å ha flere designerbutikker nær hverandre har ført til et godt samarbeid. Han tror imidlertid Oslo trenger flere butikker for å stille på linje med København og Stockholm.

 – Det er fortsatt et stykke igjen før Oslo er en motehovedstad. Men det har skjedd masse spennende på handelsområdet i det siste, så det har definitivt skjedd forbedringer.

 Bogstadveien snart ferdig

 Også Bogstadveien har gjennomgått en forandring de siste årene. Renoveringen av veien som skulle stå ferdig i november 2013, har vært kraftig forsinket.

Andreas Melander er daglig leder i Majorstuen og Bogstadveien Næringsforening. Han forklarer at mange av butikkene i Bogstadveien har hatt dårligere salg under oppgraderingen av veien.

– Det har vært vanskeligere å komme seg til Bogstadveien under utbyggingen, og derfor har omsetningen til butikkene også vært dårligere. Butikkene har ikke fått noe offentlig støtte, men gårdseierne har satt ned husleien deres.

Ifølge Melander er imidlertid renoveringen snart ved veis ende.

 – Veien fremstår som ferdig, men det er fortsatt noen små ting som skal på plass. Det gjenstår å legge granitt i de store byrommene, det vil si på de brede plassene i gaten hvor det skal plantes trær og utplasseres gatemøbler. Vi er lovet av Bymiljøetaten at granittarbeidet skal være ferdig medio oktober,og at gatemøblene skal utplasseres frem til åpningen av gaten 6. november. Trærne blir først plantet til våren,avslutter han.

DSC_2838

Noe arbeid gjenstår fortsatt i Bogstadveien. Foto: Privat

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s