Reisenes herre

I mai i fjor hadde Gunnar Garfors (38) reist til alle verdens land. Slikt blir det bok ut av.

Av: Caroline Andrea Furu

g1

Gunnar i det 198ende landet, Kapp Verde. Foto: Gunnar Garfors

 

8.Mai, 2013. Gunnar sitter i flyet på vei ned til Kapp Verde utenfor Afrika. Rundt seg har han elleve venner og flere familiemedlemmer. Når flyet lander, får han gåsehud. Føler seg befridd. Han har satt ny verdensrekord, og blitt verdens yngste til noen gang å ha reist til alle verdens land. Og når han sier alle, mener han det bokstavelig.

Det er 193 FN-land i verden, og to FN-observatører. Og så er det Kosovo, Vest-Sahara og Taiwan. Gunnar har vært i dem alle.

5.September, 2014. Hjemme i Oslo, sitter Gunnar i kantinen på NRK Marienlyst. Det er her han jobber til vanlig, som rådgiver på digitale tjenester. Jobben har ført han til noen av reisemålene. Resten av landene har han besøkt på eget initiativ.

– Jeg har alltid vært nysgjerrig og impulsiv. Jeg har mye energi fra naturen av, og trenger ikke mye søvn. Jeg får energi av å oppleve ting og se nye steder, forteller han.

Det var i 2003 reisegalskapen begynte. Gunnar og broren hans dro til Kirgisistan. Landet gjorde så sterkt inntrykk på Gunnar, at han bestemte seg for å dra til alle de andre ”stanene”. På tross av manges redsel for Midtøstlige land, forteller Gunnar at han aldri opplevde noe veldig skremmende.

– Jeg har vært veldig heldig, og aldri blitt ranet eller truet i noen av landene jeg har vært. Men man kan ikke gå rundt og være redd heller, for det er da man blir ranet.

Var familien din bekymret da du skulle dra til landene i Midtøsten?

 – Da jeg skulle til Pakistan ble mamma litt bekymret, men jeg er så sta, så hun visste at jeg kom til å dra uansett. Da jeg ringte og sa at jeg skulle til Afghanistan, virket hun ikke så bekymret lenger, for hun skjønte at det ikke var noe hun kunne gjøre for å stoppe meg.

g2Gunnar og broren Øystein i Kirgisistan.  Foto: Gunnar Garfors

 

For når det kommer til reisingen, er det lite som kan hindre Gunnar. Til og med verdens mest lukkede land, Nord-Korea, kom han seg inn i- som en av de knappe 1000 turistene som drar dit i året. Selv mener han derimot at det er enklere å komme seg dit enn folk tror.

–Det er iett å komme seg inn i Nord-Korea. De har ambassade i Stockholm, og etter ti dager får man visum og kan dra. Men når man kommer dit, blir man hele tiden guidet rundt av to vakter, og må legge fra seg mobilen på flyplassen. Men det synes jeg er rart, for det går jo ikke an å roame der uansett, humrer han.

Ut av alle Gunnars turer kommer det mange rare historier. Han forteller om en av dem.

– I Afghanistan ble jeg invitert til et bryllup som skulle holdes om to dager. Jeg sa til mannen som inviterte meg at jeg ikke hadde med meg dress, bare en blazer og jeans, men det sa han at gikk fint. Dagen etter ble moren til bruden drept, og bryllupet avlyst. Det var kanskje ikke en rar historie, men veldig tragisk.

Og når det kommer til mat, har han spist mye utradisjonelt.

– Det rareste jeg har spist, er nok mark. Ikke sånne små beige som vi har her i Norge, men svære, sorte mark. I Kina har jeg spist hund. Og i Vietnam var det en mann som drepte en kobraslange rett foran oss, og lagde forskjellige retter ut av det. Kompisen min spiste hjertet til slangen. Jeg spiste slangevårruller. Det var faktisk ganske godt.

 

Det er ikke rart at globetrotteren blir tatt godt imot ute i den store verden. Til og med når han snakker om kobraslangevårruller, smiler han.

Etter han kom hjem fra Kapp Verde, har han laget bok ut av sine eventyr. Boken handler om hans opplevelser fra hvert land, samt lister over hvilke land han likte best og dårligst.

– Jeg er veldig spent på mottakelsen av boka. Magasinet “Reiselyst” har anmeldt den, og ga den en femmer. Noen venner av meg har også lest den. Hvis den blir godt mottatt, kanskje jeg skriver en bok til.

I forbindelse med boklanseringen, blir det også litt reising. Denne gangen i Norge.

– Jeg og en kompis skal dra til alle fylkene i Norge på et døgn. Det skal være mulig, men vi har ikke så gode marginer akkurat.

Kommer du noen gang til å slå deg til ro på et sted over lenger tid?

– Det tror jeg ikke. Jeg kommer aldri til å slutte å reise.

g3Boken “198- Mi reise til alle verdas land” kommer ut torsdag. Foto: Gunnar Garfors/Samlaget

Leave a Reply

